سفارش تبلیغ
صبا ویژن
فضیلتها چهارگونه اند : یکی از آنها حکمت است که قوام آن اندیشه است . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :2
بازدید دیروز :2
کل بازدید :42937
تعداد کل یاداشته ها : 24
103/2/29
12:50 ع

                          

                                         به نام خدا

                                 منظور از شیعه چیست ؟

 در یادداشت های پیش مقدمه ای در باره تهمتها ی ناروا نسبت به شیعه تقدیم گردید.

در این یادداشت لازم می دانیم تعریفی از شیعه با استفاده از نظرات برخی از علما ودانشمندان اسلامی ارایه دهیم وسپس وارد اصل بحث شویم.

 ۱- شیعه ازنظر لغوی  به معنای اتباع وانصار می باشد ( مصباح قیومی در ماده شیع )

۲ - شیعه کسانی هستند که انسان به وسیله آنان خود را تقویت می کند ( مفردات  مرحوم راغب اصفهانی در ماده شیع )

۳ - در قرآن کریم نیز در چند مورد کلمه شیعه وارد شده است : از جمله در سوره قصص / ۱۵ : ( فاستغاثه الذی من شیعته علی الذی من عدوه  ) ونیز در سوره صافات آیه/ ۸۳ آمده است  ( وانّ من شیعته لابراهیم )

اما در اصطلاح ، شیعه بر گروه دوست داران امیر المؤمنین علی ابن ابی طالب و فرزندان آنان اطلاق می شود که قایل به امامت آن حضرت وفرزندان آن حضرت می باشند.

ودر معجم وسیط آمده است : وشیعه گروه بزرگی از مسلمانان هستند که بر دوستی علی و آل علی ودر شایسته تر بودن آن حضرت وفرزندان آن حضرت برای امامت، اتفاق نظر دارند .

همچنین  در کتاب ملل ونحل شهرستانی صفحه / ۱۳۱ ونیز در مقدمه ابن خلدون صفحه / ۱۹ آمده است : شیعه به کسانی گفته می شود که از علی ابن ابی طالب پیروی می کنند و قایل به امامت وخلافت  آن حضرت به دلیل وجود نص و وصیت جلی وخفی  (آشکار و پنهان ) هستند واعتقاد دارند که امامت از فرزندان آن حضرت بیرون نمی رود مگر از روی ظلم ویا تقیه از سوی خود امام . ونص آشکار ، فرمایش پیامبر خدا است که فرموده اند :  (من کنت مولاه فهذا علی مولاه ) ونص پنهان ، تبلیغ سوره برائت توسط حضرت علی به کفار قریش است.

 وشیخ مفید نیز در باره شیعه می گوید :هر گاه کلمه شیعه با علامت تعریف ( ال ) بیاید در این صورت منظور از آن ، اتباع امیر المؤمنین ( علیه السلام ) هستند  که قایل به امامت وخلافت بلا فصل آن حضرتند  وامامت خلفای پیش از آن حضرت را نفی می نمایند.


83/12/12::: 10:47 ع
نظر()