سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آنچه دیده بیند در دل نشیند . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :4
بازدید دیروز :19
کل بازدید :42911
تعداد کل یاداشته ها : 24
103/2/17
3:21 ص

 

از میان بیش از چهار هزار وبلاگ در سایت ارزشمند پارسی بلاگ بیش از یکصد وبلاگ انتخاب و مطالب آن ها در کتاب  ( کشکول پارسی ) منتشر گردید.

                                به نام خدا

 از: سرویس وبلاگ‏نویسی پارسی‏بلاگ

 به: مدیریت محترم وبلاگ شیعه و اتهامات جناب عباس . م

 با سلام پارسی‏بلاگ مفتخر است به اطلاع شما برساند: گزیده وبلاگ شما در «کشکول پارسی» منتشر شد! «کشکول پارسی» کتابی است که روزنوشت‏های وبلاگ‏های فارسی منتخب از میان وبلاگ های میزبانی شده در سایت پارسی‏بلاگ را به جامعه‏ی وبلاگ‏نویسان ایرانی تقدیم نموده است. CD وبلاگ‏های پارسی‏بلاگ که حاوی تمامی وبلاگ‏های میزبانی شده در سایت پارسی‏بلاگ است نیز به همراه کتاب عرضه می‏شود. این CD با قابلیت جستجو در نوع خود بی‏نظیر است

 


84/2/31::: 12:48 ع
نظر()
  
  


                                                         بسمه تعالی

شاهد دیگری بر دلالت حدیث غدیر بر امامت امیر المؤمنین ( علیه السلام ) :

در دو یادداشت پیش به بیان و توضیح دلالت حدیث غدیر پرداختیم. علاوه بر شواهد و قراینی که دراین حدیث ، بر امامت امیر المؤمنین علی ( علیه السلام )دلالت دارد و در یادداشت پیش به آن ها اشاره شد ؛   قرینه دیگری نیز وجود دارد که بر اثبات امامت آن حضرت دلالت می کند و آن نزول آیه / ۵ از سوره مائده است و آن آیه می فرماید : « الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینًا ... » یعنی امروز دین شما را کامل کردم وتمام نعمتم را بر شما فرو فرستادم و به داشتن دین اسلام برای شما رضایت دادم .

راویان زیادی از ابو سعید خدری از اصحاب پیامبر خدا ( ص ) نقل نموده اند که پس از خطبه آن حضرت در روز غدیر و بالا بردن دست حضرت علی ( ع ) و معرفی آن حضرت به عنوان ولی و امام و پیشوای مردم ، هنوز مردم متفرق نشده بودند که این آیه، بر پیامبر خدا (ص ) نازل شد و بنا بر نقل ابو سعید خدری ، پیامبر اکرم ( ص ) فرمودند« الله اکبر علی اکمال الدین و اتمام النعمة و رضی الرب برسالتی و الولایة لعلی ابن ابی طالب من بعدی ، ثم قال : من کنت مولاه فعلی مولاه اللهم وال من والاه و عاد من عاداه وانصر من نصره و اخذل من خذله » یعنی خدا بزرگ است با اکمال  دین او و کامل شدن نعمت و خوشنودی پروردگار با رسالتم و ولایت علی ابن ابی طالب پس از من . و سپس پیامبر فرمودند : هر کس که من مولا و پیشوای او هستم علی نیز مولا و پیشوای اوست ، خدایا دوست بدار هر کس که او را دست بدارد و ولایت او را بپذیرد و دشمن باش با هر کسی که با او دشمنی نماید و یارانش را یاری کن و دشمنانش را رسوا و نابود ساز .

این حدیث و جریان فوق و نزل آیه اکمال ، در منابع زیر که از منابع معتبر اهل سنت است نقل شده است :

در المنثور جلد۲ / ص ۲۹۵ ، تفسیر ابن کثیر ج ۲ / ص ۱۴ ، ۱۳۵ ، شواهد التنزیل ج ۱ / ص۱۵۶ ، کتاب ما نزل من القران تالیف ابی نعیم اصفهانی ، تاریخ بغداد ج ۸ / ص ۲۹۰ ، البدایة والنهایة ج۷ / ص ۳۴۹ ، مناقب خوارزمی ص ۸۰ ، و مقتل خوارزمی ص ۴۷ ، و در فرائد حموینی و تاریخ دمشق ابن عساکر نیز نقل شده است .

حدیث منزلت :

از جمله احادیثی که بر امامت حضرت علی  ( ع ) دلالت دارد ؛ حدیث منزلت است که در کتب معتبر اهل سنت از جمله صحیح بخاری نقل شده است که « ان النبی (ص ) لما خرج الی تبوک ، استخلف علیاً فی المدینة  ، و علی اهله ، فقال علی : ما کنت اوثر ان تخرج فی وجه الا و انا معک فقال :  اما ترضی ان تکون منی بمنزلة هارون منموسی ، الا انه لا نبی بعدی .

یعنی هنگامی که پیامبر خدا برای غزوه تبوک از مدینه خارج شدند علی را به جای خود در  مدینه و در بین اهل خود قرار دادند (و بنا بر نقل تاریخ ، برخی از منافقین به استهزاء آن حضرت پرداخته و گفتند پیامبر خدا ، علی را با زنان و کودکان و بیمارن در مدینه جای گذاشته و با خود او را در جهاد فرا نخوانده است. ! ) اما حضرت علی ( ع )به پیامبر حدا ( ص )  عرض کردند :  من دوست ندارم که شما برای جهاد خارج شوید مگر اینکه من هم با شما باشم . پس پیامبر اکرم فرمودند : ایا راضی نیستی که منزلت و مقام تو نزد من مانند منزلت هارون نسبت به موسی باشد مگر اینکه پس از من پیامبری نخواهد بود .این حدیث در کتب زیر نقل شده است :

صحیح مسلم ج ۴ / ص ۱۰۸ ، صحیح بخاری ج۵ / ص ۳ و ۲۴ در کتاب فضایل ، مسند احمد ج۱ / ص ۱۷۰ و ۱۷۳ و ۱۷۵ و ۱۸۵ ، مسند ابی داود ج۱ / ص ۲۹ ، صحیح ترمذی ج ۲ / ص ۳۰ ، اسد الغابة ج۴ / ص ۲۶ و ج ۵ ص ۸ ، خصایص نسائی ص ۱۵ و ۱۶ ، کنز العمال ج ۶ ص ۴۰۲ ، ذخائر العقبی ص ۱۲۰ ، مجمع الزوائد ج۹ / ص ۱۰۹ و ۱۱۰ و ۱۱۱ . وتعداد زیادی از کتب معتبر دیگر اهل سنت و شیعه این حدیث نقل شده است و همان مقام و منزلت هارون را نسبت به حضرت موسی ( علیهما السلام ) برای حضرت علی اثبات می کند مگر نبوت و پیامبری را که حضرت رسول ( ص ) آن را نفی فرموده و گفته اند که « الا انه لا نبی بعدی » واین حدیث به صورت مطلق جانشینی حضرت علی را ثابت میکند و به ایام غزوه تبوک و عدم حضور پیامبر خدا در مدینه اختصاص ندارد هر چند در خصوص این جریان صادر شده است .

 


84/2/31::: 11:35 ص
نظر()
  
  

                                                    

                                                    به نام خدا

استدلال به حدیث غدیر :

دریادداشت پیش به اولین دلیل که از مهمترین ادله امامت وخلافت بلا فصل حضرت امیر المؤمنین علی ابن ابی طالب (علیه السلام ) نزد شیعه می باشد اشاره شد.حدیث غدیر از معتبر ترین روایات مورد استناد شیعیان است ؛ وهمچنان که در یادداشت پیش اشاره شد ، بسیاری از منابع و مصادر معتبر اهل سنت آن را نقل کرده وبه این واقعه مهم تاریخ اسلام اشاره نموده اند .

چگونگی استدلال به حدیث غدیر : پیامبر بزرگوار اسلام ( صلی الله علیه وآله وسلم  ) زمانی که از حجة الوداع در سال دهم از هجرت وپیش از حدود هفتاد روز از رحلت آن حضرت باز می گشتند ؛ در وسط روز و گرمای شدید در محل غدیر خم توقف فرمودند و به مسلمانان نیز دستور دادند در آن جا توقف نمایند و منتظر ماندند تا بقیه مسلمانان نیز به آنان بپیوندند . نوشته اند که تعداد مسلمانان که از حج خانه خدا باز می گشتند حدود یکصد هزار نفر بوده است . در این شرایط ، دست حضرت علی را بلند نمودند وآن کلام معروف را ایراد فرمودند  « من کنت مولاه فعلی مولاه » اما پیش از این کلام وبنا به نقل بسیاری از علمای بزرگ اهل سنت مانند طبرانی ، ترمزی ، احمد ابن حنبل ، ابن حجر و ابن جریر ، فرمودند « أیها الناس أ لست أولی منکم من أنفسکم ؟ » «قالوا بلی » یعنی : ای مردم من از خود شما بر شما اولی نبودم یعنی ولایت مطلق نداشتم ؟ و آنان پاسخ دادند : بلی یا رسول الله چنین است و شما بر ما ولایت داشتید ( این پرسش پیامبر اکرم (ص ) به آیه قرآن اشاره دارد که می فرماید « النبی أولی بالمؤمنین من أنفسهم ... ( سوره احزاب/۶ » یعنی پیامبر بر اهل ایمان از خود آنان برتری و ولایت دارد .)

پس از اقرار آنان به ولایت آن حضرت ، پیامبر خدا فرمودند هر کس که من بر او ولایت دارم علی هم بر او ولایت دارد‌، یعنی همان ولایتی که بر اساس آیات قرآن برای من ثابت است ؛ برای حضرت علی هم ثابت می باشد .و به هر صورت پرسش آن حضرت و پاسخ مسلمانان قرینه ای بر مقصود آن حضرت از کلمه « مولی » می باشد .

از سوی دیگر مسلمانان را پس از خستگی شدید از سفر حج ،در گرمای سوزان در آن نقطه متوقف فرمودند تا این سرنوشت را برای آنان رقم زنند و صرف دوستی ومحبت حضرت علی که اهل سنت از این حدیث استفاده نموده اند ؛ مورد نظر پیامبر خدا نبوده است ، زیرا این مطلب یعنی دوستی آنقدر فوری نبود که در این گرما و بیابان ، پیامبرخدا ، مسلمانان را نگه دارند و به آنان بگویند که هر کس مرا دوست دارد علی را هم باید دوست داشته باشد ! علاوه بر اینکه بارها در قرآن کریم و نیز روایات پیامبر خدا ( ص ) به لزوم وجود دوستی و محبت فی ما بین مسلمانان اشاره شده ودر باره دوستی اهل بیت آن حضرت به ویژه حضرت علی نیز تصریح گردیده بود ، از جمله این آیه « قل لا أسئلکم علیه أجراً الا المودة فی القربی» یعنی « به مسلمانان بگو من اجری برای رسالتم از شما درخواست نمی کنم مگر دوستی اهل بیتم را »  واین موضوع ، چیز تازه ای نبود که پیامبر را به تکرار آن ، آنهم در آن شرایط وادار نماید.

قرینه دیگری که اعتقاد شیعیان را در خصوص امامت و خلافت حضرت علی ( علیه السلام ) با استناد به این حدیث ثابت می کند ؛ این است که پس از این جریان وبنا به نقل بسیاری از مورخین ، مسلمانان گروه گروه خدمت حضرت علی می رسیدند وبه آن حضرت تبریک و تهنیت می گفتند و با آن حضرت بیعت می کردند و نقل شده که خلیفه دوم ، عمر ابن خطاب نیز خدمت آن حضرت آمد و عرض کرد :« بخّ بخّ یا ابن أبی طالب أصبحت مولای و مولی کل مؤمن و مؤمنة » یعنی « بر تو مبارک باشد این افتخار ای فرزند ابی طالب ، تو مولای من و مولای هر زن و مرد مؤمن گردیدی »

با این توضیح ، روشن است که مسلمانان از این جریان ، امامت وخلافت آن حضرت را استفاده نموده بودند که به آن حضرت تبریک و تهنیت می گفتند.

این جریان غدیر است که هیچ نقطه ابهامی در آن نیست . اما آنچه در تاریخ رخ داده است و مسلمانان را به سمت وسوی دیگری سوق داده ، به هیچ وجه نمی تواند واقعیت را تغییر دهد و شیعیان با آزادگی و استقلال اندیشه، هیچ گاه عقاید خود را با آنچه در تاریخ پس از پیامبر اکرم ( ص ) و توسط برخی از صحابه رخ داده تطبیق نمی دهند و بلکه جریان های تاریخ را با قرآن کریم و سنت صحیح و اندیشه های اهل بیت ( علیهم السلام ) محک می زنند وهر آنچه با قرآن وسنت انطباق دارد می پذیرند وآنچه مخالف است را ، رد می کنند. و در هر صورت هیچ گاه نیز در تحلیل تاریخ به بن بست نمی رسند و دچار سر در گمی نمی شوند .

 


84/1/27::: 2:13 ص
نظر()
  
  

                                     به نام خدا

با تبریک سال نو و آرزوی سلامتی و موفقیت برای همه ایرانیان عزیز به ویژه شما کاربران و وبلاگ نویسان محترم در سال ۸۴ ، در این یادداشت لازم دیدیم به صورت اختصار ، به دلایلی که ما را به تمسک و پیروی از اهل بیت ، ملزم می کند اشاره نماییم.

 همچنان که پیش از این اشاره شد ؛ شیعیان معتقدند که امامت وپیشوایی مسلمانان ، منصبی الهی است وتنها راه انتخاب امام وپیشوای مسلمانان ، اراده خداوند متعال است وبرای این اعتقاد ، ادله عقلی و نقلی بسیار وجود دارد که در جای خود ، در کتب کلامی و اعتقادی به تفصیل آورده شده است. از جمله آنها این آیه شریفه قرآنی است که می فرماید :  « واذ ابتلی ابراهیم ربّه بکلماتٍ فأتمهن قال انّی جاعلک للنّاس اماما قال و من ذرّیتی قال لا ینال عهدی الظّالمین »

در این آیه شریفه بنا بر نظر مفسیرین قرآن ، خداوند فرموده است که افراد ستمگر را راهی در عهد امامت و ولایت نیست ؛ چه افرادی که به دیگران ستم کرده اند و یا با گناه و معصیت ( مانند بت پرستی ) هر چند در دوران پیش از اسلام ، به خود ستم نموده اند . بنا بر این کسانی که در دوران جاهلیت وپیش از اسلام ، بت پرست بوده اند ؛ لیاقت وشایستگی این منصب را ندارند .

در هر صورت ما شیعیان اعتقاد داریم ؛ اهل بیت پیامبر خدا (علیهم السلام ) بهترین خلق خدا پس از پیامبر اکرم هستند وبرای امامت وپیشوایی ، از دیگران احق بوده اند.در این یاداشت ویادداشت های آینده به پاره ای از دلایل این اعتقاد ، اشاره می نماییم .

دلیل اول : حدیث معروف غدیر است که علمای بزرگ از جمله مرحوم علامه امینی  (قدس سره الشریف ) مسانید وطرق این روایت را به تفصیل در کتاب ارزشمند الغدیر ، نقل نموده اند. در کتب تفسیر ، حدیث و تاریخ معتبر اهل سنت وشیعه ، نقل شده است؛ که آیه تبلیغ «یا ایهالرسول بلغ ما انزل الیک من ربک وان لم تفعل فما بلغت رسالته والله یعصمک من الناس ان الله لا یهدی القوم الکافرین » ( سوره مائده آیه /۶۷ ) در روز هجدهم ذیحجة الحرام سال دهم هجری  در راه بازگشت پیامبر خدا و مسلمانان از مراسم حجة الوداع  ودر منطقه غدیر خم ، نازل شد و خداوند به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم )، امر فرمود تا با انتخاب حضرت علی (علیه السلام ) به عنوان امام وخلیفه بر مسلمانان ، رسالت خود را به کمال رساند ؛ آن حضرت  دستور دادند از جهاز شتر ، منبری درست کردند ودر حضور بیش از یکصد هزار نفر از  حاجیان مسلمان ، ضمن ایراد خطبه ای طولانی ، با اختلافی که در کلمات وعبارات حدیث وجود دارد ؛ دست حضرت علی را گرفتند و چنین فرمودند : «ایها الناس الست اولی منکم من انفسکم ؟ قالوا بلی یا رسول الله ، قال : من کنت مولاه فعلیّ مولاه ، اللّهم وال من والاه و عاد من عاداه وانصر من نصره واخذل من خذله ، وأدر الحق معه کیف ما دار » یعنی ای مردم آیا من از خود شما بر شما اولی نیستم یعنی بر شما ولایت مطلق ندارم ؟ ومسلمانان پاسخ دادند : چرا یا رسول الله، آنگاه پیامبر خدا فرمودند : هر کس که من ولی او بودم علی هم بر او ولایت دارد .

 کتاب های زیر از جمله کتب معتبر اهل سنت هستند که این حدیث را نقل نموده اند : شواهد التنزیل ج۱ ص۱۸۷ ، الدر المنثور ج۲ ص۲۹۸ ، فتح القدیر ج۳ ص۵۷ ، روح المعانی ج۶ ص۱۶۸ ، المنار ج۶ ص۴۶۳ ، تفسیر طبری ج۶ ص۱۹۸ ، الصواعق المحرقّ ص۷۵ ، و دهها منبع دیگر از منابع  معتبر اهل سنت و تمام منابع معتبر شیعه .

در یادداشت آینده توضیح خواهیم داد  که چگونه این حدیث بر امامت حضرت علی (علیه السلام ) دلالت دارد .                                                                             

                                                   به امید دیدار