سفارش تبلیغ
صبا ویژن
با تحقّق اخلاص، دیدگان نور می گیرند . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :8
بازدید دیروز :2
کل بازدید :42943
تعداد کل یاداشته ها : 24
103/2/29
4:43 ع
                                                

                                                     به نام خدا

در یادداشت پیش مقدمه ای در باره شبهات علیه شیعه ذکر شد. در این یادداشت لازم می دانیم به  واقعیتی اشاره کنیم واقعیتی که در نظر وارد کنندگان اتهام علیه شیعه پنهان است ویا حجاب ها و ابرهای تعصب مانع تابش خورشید حقیقت ، بر دل و جان آنان شده است و آن حقیقت این است : همچنان که نزد اهل سنت کتب بسیاری در حدیث وروایت نگاشه شده است ودر میان کتب فراوان ، فقط شش عنوان کتاب ، به نام صحاح سته یا کتب شش گانه صحیح ، شناخته شده است وآنها عبارتند از صحیح بخاری، صحیح مسلم ، صحیح ترمزی ، صحیح نسائی ،صحیح ابن ماجه و صحیح ابی داود . اما روایات ومطالب موجود در کتب دیگر اهل سنت حتی در نظر علما ودانشمندان آنان تماماً درست نیست وقابل نقد وبررسی و مناقشه می باشد وهر مطلبی که در کتب هر یک از علما ودانشندان اهل سنت درج می شود نطر همه آنان نیست ودر بسیاری از موارد از سوی گروهی دیگر اؤ علمای سنی مذهب ، مورد نقاش ونقد قرار می گیرد وحتی احیاناً برخی روایات صحاح سته نیز مورد مناقشه قرار گرفته است.این واقعیت دقیقاً در مذهب اهل بیت یا شیعه اثنی عشری وجود دارد وبه غیر از احادیث کتب اربعه یعنی کتاب های کافی ، تهذیب ، من لا یحضره الفقیه واستبصار در نظر علمای شیعه قابل نقد وبررسی وتعادل وتراجیح بوده و همچنین مطالب کتب علمای گذشته قابل نقاش است ودر بسیاری از موارد از سوی دیگر علمای شیعه مردود شمرده شده  و از درجه اعتبار ساقط می باشد. حتی برخی از روایات موجود در کتب اربعه شیعه که حاوی احادیث صحیح هستند ، احیاناً مورد نقد علما قرار می گیرد ودر خصوص سند ویا دلالت آنها بحث وبررسی می شود وچنانچه مخالف قران کریم واجماع علما باشد به آن اعتنایی نمی شود.

با این مقدمه حتماً توجه کرده اید که بیشتر اتهامات علیه شیعه با استناد به روایات ضعیف ویا اقوال نادر علمای حال یا گذشته صورت گرفته و اگر نسبت های داده شده واقعیت داشته باشد ، هیچ گاه مورد اتفاق نظر علمای دیگر نمی باشد.

اتهاماتی که علیه شیعه مطرح می شود به طور کلی به دو دسته تقسیم می شود :

۱ - اتهاماتی که با استناد به آیات قران کریم وروایات صحیح پاسخ داده می شود.مانند نظریه عدم عدالت همه صحابه پیامبر گرامی اسلام که در جای خود خواهد آمد.

۲ - اتهاماتی که از ساحت مقدس مذهب شیعه رفع شده و عقیده واندیشه های ناب عترت از آن ها بی زار است وبا استناد به نطرات مورد اتفاق علمای شیعه ، آن شبهه ها دفع می شود. مانند اعتقاد شیعه به عدم تحریف در قران کریم که از مهمترین اتهامات وارده علیه شیعه می باشد.

در یادداشت های آینده انشا ءالله به پاسخ برخی از این شبهه ها خواهیم پرداخت .