سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بنیاد اسلام، دوستی من و دوستی اهل بیتم است . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :2
بازدید دیروز :4
کل بازدید :42890
تعداد کل یاداشته ها : 24
103/2/16
2:25 ص

سالروز میلاد با سعادت ششمین ستاره آسمان امامت و ولایت امام جعفر صادق(ع) بر دوستداران ولایت مبارک باد

نام امام صادق جعفر است . جعفر نام نهری در بهشت است . لقب مشهور آن حضرت صادق است و کنیه آن حضرت ابو عبدالله می باشد .پدر آن حضرت ، امام محمد باقر (علیه السلام )  و نام مادر آن حضرت ، ام فروه دختر قاسم ابن محمد ابن ابی بکر ابن ابی قحافه ( خلیفه اول ) است و مادر ام فروه ، اسماء دختر عبد الرحمن ابن ابی بکر است . قاسم ابن محمد ابن ابی بکر از اصحاب مورد اطمینان امام سجاد ( علیه السلام ) و از فقهای هفت گانه بزرگ در مدینه بوده است. همچنان که محمد ابن ابی بکر نیز در دامان حضرت امیر المؤمنین علی ( علیه السلام ) تربیت یافت و سر انجام در راه آن حضرت ، به شهادت رسید . امام صادق ( علیه السلام ) در روز هفدهم ربیع? سال هشتاد و سه هجری متولد شدند . از جمله فرزندان آن حضرت اسماعیل است که بسیار مورد علاقه امام صادق بود و در زمان حیات آن حضرت از دار دنیا رحلت نمود.  امام موسی کاظم ( علیه السلام )  نیز از دیگر فرزندان آن حضرت است و مادر امام کاظم حمیده  بوده است .

امام جعفر صادق ( علیه السلام ) در دوران پر بار عمر حود با استفاده از فرصت پیش آمده از تزلزل آخرین حکام بنی امیه و نوپا بودن حکومت بنی عباس ، حوزه بزرگ دینی و علمی را در شهر مدینه بپا نمودند و صدها و بلکه هزاران شاگرد آگاه  و آشنا به دین و قرآن تربیت نمودند . در همین دوران بود که اساس مذهب شیعه و ناگفته های این مذهب در حلقات درسی آن حضرت ، تبیین گردید و به این سبب به مذهب شیعه ، شیعه جعفری و به فقه شیعه ، فقه جعفری نیز می گویند.  برخی از مورخین ، تعداد شاگردان آن حضرت را چهار صد نفر و برخی دیگر ، تعداد آنان را تا چهار هزار نفر و حتی بیش از این رقم یاد نموده اند .از جمله شاگردان آن حضرت ، مالک ابن انس ، امام مذهب فقهی مالکی ها و نیز نعمان ابن ثابت ( ابو حنیفه ) امام مذهب حنفی ها بوده اند.

امام صادق (علیه السلام ) پس از شصت و پنج سال و هفت ماه از  زندگانی پر از فراز و نشیب و پایه گذاری فقه شیعه ،  در بیست وپنجم ماه شوال سال صد و چهل و هشت هجری به شهادت رسیدند و در جوار امامان معصوم ، امام حسن مجتبی ، امام زین العابدین ،و امام محمد باقر ( علیهم السلام ) و در کنار قبور فاطمه بنت اسد و عباس ، عموی پیامبر خدا در قبرستان بقیع ، به خاک سپرده شدند . منبع : http://shia12.org/fa/default.asp

 

زندگی نامه تفصیلی امام صادق(ع)